Nordlys Story
Nordlys Viking er et nordisk livsstilsmerke, drevet av lidenskapelige mennesker. Vi henter vår inspirasjon fra den nordiske kulturarven og blander den med et moderne nordisk formspråk.
Selskapet er familieeid og drevet av Tone & Elias. Begge brenner for design, tradisjon og bærekraft. Målet vårt er å ha det gøy i livet og samtidig føle at det vi lever av også gir noe positivt tilbake til verden. For våre kunder, for våre håndverkere og i forlengelsen for alle andre. Vi er stolte av det vi gjør og håper du vil sette like stor pris på det.
Ved å holde tradisjonelt håndverk og menneskelige behov i fokus, vil bærekraft og miljøpåvirkning naturlig nok bli det vi hele tiden jobber med. Gamle dager
håndverksmessige produksjonsmetoder i kombinasjon med dagens miljøbevissthet skaper forutsetninger for bærekraftig produksjon.
Flere skip seiler under Nordlys flagg. Vi designer og selger ikke bare vakre ting. Hvert år gjennomfører Vand flere spennende prosjekter, hvor vi er arrangører og prosjektledere. I tillegg samarbeider vi tett med flere museer, gjenskaper gravfunn og gjør spesialbestillinger gjennom vårt omfattende nettverk av historiske kunsthåndverkere.
Vi har det kjempegøy og håper du blir med oss på seilas gjennom Nordlys egen saga.
Tone
var allerede som barn interessert i både design, arkitektur og håndverk. Kanskje som en naturlig konsekvens av å vokse opp i en kreativ familie, fylt med kunst- og håndverkselskere. Flere reiser rundt i Europa og verden, utvidet tidlig synet og bidro med varierte inntrykk og inspirasjon. Dette kulminerte med en bachelor i industriell design fra Lunds universitet i 2022, da Tone allerede hadde jobbet med design gjennom Nordlys i flere år.
Tone har en spesiell dille for tekstilkunst og begynte tidlig å veve seg selv. Men alle former for kunst og håndverk, gjerne i kombinasjon med et personlig uttrykk, ligger hennes hjerte nært. Hennes personlige stil er ofte fargerik og fartsfylt.
Tone foretrekker å nå ut til folk og forbedre livene deres med sitt design. De som jobber i vår produksjon er spesielt viktige, arbeidet deres skal være trygt og gi dem glede. Men hun sier at hun er veldig glad hvis noen skaffer seg en gjenstand hun har designet og den gjenstanden fremkaller et følelsesmessig bånd.
Elias
vokste opp i Västerås og på Bornholm i Danmark. Familiens store interesse for naturopplevelser med fiske, hagearbeid og dyrehold formet ham tidlig og ga ham et stort hjerte for alt som vokser og lever. Å være i kontakt med naturen er fortsatt viktig for inspirasjon og restitusjon.
Onkel og tante dro til Asia da Elias vokste opp
lange reiser om vintrene. Det de tok med seg hjem var smykker, tekstiler og kunsthåndverk som ble solgt på markeder i sommermånedene. Å høre historiene og oppleve eksotiske dufter og farger skapte en følelse av eventyr allerede i ung alder.
I tenårene var live-rollespill stort i vennegjengen, men da var det i grunnen ingen selgere av kostymetilbehør og
utstyr. Med sin kreativitet og håndverk begynte Elias selv å produsere alt fra lateksmasker til heldresser og myke våpen. De andre ungdommene
ville ha sine kreasjoner, og derfor begynte Elias å selge håndverket sitt bare 16 år gammel. Over tid utviklet kunnskapen og også interessen for historisk håndverk og vår kulturarv seg i form av den nordiske sansen for form og design. Som inspirert over hele verden i over 1000 år.
Elias sin empati for andre mennesker, dyr og natur er utover det vanlige og har alltid formet hans livsvalg og vei gjennom entreprenørskap. Et talende eksempel er da han overbeviste en indisk produsent om viktigheten av et godt arbeidsmiljø. Fremfor alt at arbeiderne hans ikke ville puste inn poleringsstøv hele dagen. Forståelsen av arbeidsmiljøets innvirkning på helsen var minimal. Produsenten kunne se at arbeiderne ikke ble mer enn noen år. Men kunne ikke forstå sammenhengen med arbeidsmiljøet. Elias ga seg ikke og det ble til slutt bygget et utvinningsanlegg. Elias hjalp til med planlegging, innkjøp og finansiering.
Å verdsette og støtte håndverk er også en
viktig livsverk. Å sette folk i stand til å videreføre en levende håndverkstradisjon, med alt det innebærer av nedarvet kunnskap og tradisjon, er en hjertesak. Mange fattigere land mister raskt sine håndverkere til moderne industriarbeid. Der tradisjon og dyktighet går tapt, akkurat som det også skjedde i Europa under den industrielle revolusjonen. Et aktivt arbeid som hever status, levekår og lønn til disse håndverkerne er ekstremt viktig, mener han, nå og for fremtidige generasjoner.